top of page

עורך דין מפגעים סביבתיים – הדרך שלכם לצדק ושמירה על איכות החיים

מהו מפגע סביבתי?

מפגע סביבתי הוא כל גורם המזהם או פוגע בסביבה ובאיכות החיים של היחיד או הציבור. דוגמאות למפגעים סביבתיים כוללות זיהום אוויר, רעש וריח חזקים או בלתי סבירים, זיהום מים, השלכת פסולת ברשות הרבים, זיהום על ידי חומרים מסוכנים וזיהום על ידי קרינה.  בישראל, החוק למניעת מפגעים, תשכ"א-1961, אוסר על גרימת רעש או ריח חזק או בלתי סביר מכל מקור שהוא, וכן על זיהום אוויר מכל מקור.
בנוסף, החוק למניעת מפגעים סביבתיים (תביעות אזרחיות), תשנ"ב-1992, מאפשר לכל אדם שנפגע או עלול להיפגע ממפגע סביבתי לפנות לבית המשפט בבקשה לצו מניעה או צו עשה נגד הגורם למפגע.
 
הגשת תלונה על מפגע סביבתי לרשויות מתבצעת בדרך כלל באמצעות פנייה ליחידה הסביבתית ברשות המקומית או לאיגוד הערים המטפל בנושאי איכות הסביבה.
מפגעים סביבתיים הם חלק בלתי נפרד מחיינו המודרניים, ומשמעותם משפיעה לא רק על איכות החיים אלא גם על הבריאות והזכויות של הציבור. בין הסוגים השונים של מפגעים סביבתיים, מפגע רעש הוא אחד הנפוצים ביותר והמורכבים לטיפול. כאשר מתמודדים עם מפגע רעש, חשוב לפנות לעו"ד עורך דין מפגעים סביבתיים שמתמחה בתחום זה, ולעיתים גם לעו"ד עורך דין תביעה ייצוגית, כאשר מדובר בפגיעה רחבה המשפיעה על מספר גדול של נפגעים.
במאמר זה נעמיק במושגי המפתח, נדון בהיבטים משפטיים וניהוליים, ונביא מידע מקיף שיסייע לקוראים להבין את הזכויות והאפשרויות שלהם במקרים של מפגעים סביבתיים.
2150805446.jpg

היחידה הסביבתית העירונית – הכתובת הראשונה שלך ראשונה לטיפול והסרה של מפגעים סביבתיים

היחידה הסביבתית העירונית, כמו לדוגמא היחידה הסביבתית של חיפה או בשמה המדוייק "היחידה לתכנון, סביבה וקיימות", מהווה את הכתובת הראשונית שאליה יכולים לפנות תושבים הסובלים ממפגעים סביבתיים, כגון רעש, זיהום אוויר, ריח חריף, פסולת בלתי חוקית ועוד. תפקידה של היחידה הוא לטפל בתלונות הציבור, לבצע פיקוח ואכיפה על פי החוק, ולהבטיח סביבת חיים בריאה לתושבי העיר.

מה ניתן לעשות במקרה של מפגע?

 

הגשת תלונה

התושב יכול להגיש פנייה מסודרת ליחידה הסביבתית באמצעות אתר העירייה, מוקד 106 או טופס מקוון. יש לתאר במדויק את המפגע ולספק הוכחות במידת האפשר (תמונות, סרטונים, הקלטות). מוסדות נוספים אליהם ניתן להפנות את התלונה הם המשרד להגנת הסביבה ומשטרת ישראל.

 

בדיקת המפגע

היחידה הסביבתית תערוך בדיקה מקומית בהתאם לתלונה. במקרה של מפגע רעש, למשל, יבוצעו מדידות רעש באמצעות ציוד מתאים כדי לקבוע אם הרעש חורג מהתקנים שנקבעו בתקנות למניעת מפגעים (מניעת רעש), תשנ"ג-1992.

 

אכיפה

אם המפגע מאומת ונמצא בניגוד לחוק, היחידה הסביבתית ו/או המשרד להגנת הסביבה, ו/או משטרת ישראל

יפעלו מול האחראי – באמצעות מתן קנסות, התראות או צווים להפסקת המפגע.

אם לא התקבל פתרון, כנראה שהגיע הזמן לפנות לעו"ד עורך דין מפגעים סביבתיים.

במקרה שבו התושב לא מקבל מענה מספק מהיחידה הסביבתית או אם המפגע נמשך לאורך זמן ללא פתרון, מומלץ לפנות לעו"ד המתמחה במפגעים סביבתיים. עורך הדין יוכל לבחון את המקרה לעומק, להגיש תביעה משפטית ולהשיג פתרון חוקי באמצעות צווי מניעה או פיצויים.

היחידה הסביבתית אכן משמשת כשלב ראשון חשוב לטיפול במפגעים סביבתיים, אך במקרה הצורך, פנייה להליך משפטי יכולה להבטיח אכיפה מלאה והגנה על זכויות התושב.

14907100.jpg

רעש כמפגע סביבתי: הגדרות והשלכות

 

רעש ומעמדו כמפגע סביבתי

רעש מוגדר כהפרעה שמקורה בצלילים חזקים או בלתי רצויים המשפיעים על השקט הסביבתי. במדינות רבות, כולל ישראל, קיימת חקיקה המסדירה את רמות הרעש המותרות, במיוחד באזורים עירוניים.

 

ההפרות הנפוצות כוללות:

מוסדות ובתי עסק: שימוש בציוד רועש בשעות לא מקובלות.

שימוש חורג: פעילות בניגוד להיתרים שניתנו לפי חוקי התכנון והבנייה.

מפגעים קבועים: מתקנים תעשייתיים או מסחריים המייצרים רעש מתמשך.

 

 

מפגע רעש – דוגמה לטיפול מוצלח במטרד סביבתי והשפעתו על חיי התושבים בשכונת בת גלים בחיפה.

מפגעי רעש הם בין המטרדים הסביבתיים הנפוצים והמשמעותיים ביותר, הפוגעים ישירות באיכות החיים של התושבים ולעיתים אף בבריאותם הפיזית והנפשית. דוגמה בולטת למפגע מסוג זה אירעה בשכונת בת גלים בחיפה, בעקבות פרויקט "הכפלת המסילה" של רכבת ישראל, שהושלם בשנת 1997. במסגרת הפרויקט, נוספה מסילת רכבת חדשה במרחק של כ-15 מטרים בלבד מבתיהם של תושבי השכונה.

בשנים שלאחר הכפלת המסילה, תדירות הרכבות הלכה וגברה באופן משמעותי – ואף שולשה. בשנת 2002 נוסף קו רכבת חדש לנמל התעופה בן גוריון, אשר פעל גם בשעות הלילה הקטנות. שינוי זה הביא לתנועה בלתי פוסקת של רכבות משא כבדות ומרעישות במיוחד, דווקא בשעות שבהן הדיירים ניסו לנוח ולישון. מעבר לכך, קרבתה של השכונה לתחנת הרכבת בת גלים (כ-200 מטרים מהבתים) יצרה מטרד נוסף: רכבות שנכנסו לתחנה או יצאו ממנה נהגו לצפור ולחרוק בלמים, והרעשים נשמעו למרחקים.

חייהם של תושבי השכונה הפכו לבלתי נסבלים. רעש הרכבות מנע מהם לנהל שגרת חיים תקינה – הם לא הצליחו לנהל שיחות, לצפות בטלוויזיה, או אפילו לשהות בביתם בשקט. רבים מהם ביקשו למכור את דירותיהם ולעבור למקום אחר, אך הבינו שאיש לא ירצה לרכוש נכס באזור הסובל מרעש כה קיצוני.

למרות הפגיעה הקשה, עורכי דין רבים אליהם פנו התושבים השיבו כי "אין מה לעשות", בטענה שהכפלת המסילה בוצעה כחוק ובהתאם לתוכנית מאושרת. בנוסף, נאמר לתושבים כי היה עליהם להגיש תביעה לפיצויים על ירידת ערך נכסיהם בהתאם לסעיף 197 לחוק התכנון והבנייה – אך הם החמיצו את המועד החוקי להגשת התביעה.

בשלב זה, עו"ד ניר ברזל החליט לקחת את המקרה לידיו וראה בו פוטנציאל משפטי מבוסס. הוא בחן את מסמכי התוכנית ואת תסקיר ההשפעה על הסביבה – מסמך מחייב שנועד להעריך את ההשלכות הסביבתיות של הפרויקט. בין הנתונים הרבים בתסקיר, מצא עו"ד ברזל סעיף קריטי שקבע כי הגדלת תדירות הרכבות תתאפשר רק לאחר השלמת מתרסי רעש ונקיטת צעדים להפחתת המפגעים למרות זאת, תדירות הרכבות הוגדלה באופן דרמטי כבר בשנת 1997 ועוד יותר מכך לאחר מכן (לרבות עם פתיחתו של קו הנוסע בכל שעות הלילה לנתב"ג 2000, עם פתיחת התחנה שם), בעוד מתרסי הרעש מעולם לא הוקמו.

בעקבות ממצא זה, הוגשה בשנת 2006 תביעה משפטית בשם עשרות תושבים משכונת בת גלים. התביעה התמקדה בהפרת התחייבויות הרכבת ובפגיעה הקשה שספגו התושבים עקב רעש חריג ומתמשך. רכבת ישראל, מצידה, גייסה את מיטב עורכי הדין וטענה כי הדיירים היו צריכים לצפות את המפגע בשל קרבת בתיהם למסילה קיימת. בנוסף, נטען כי האינטרס הציבורי בהפעלת הרכבת גובר על טענות הדיירים וכי התסקיר אינו מחייב את החברה.

במהלך המשפט התגלו נתונים שהוכיחו את עוצמת הפגיעה. בדיקות רעש פנימיות שנערכו על ידי הרכבת, ואשר נחשפו במהלך החקירות, הצביעו על עלייה של עשרות אחוזים במפלסי הרעש. חוות הדעת שהציגה הרכבת התגלו כמטעות, ואחריותה למפגעים הייתה ברורה.

לאחר הליך שנמשך כשלוש וחצי שנים, בית המשפט המחוזי בחיפה הודיע לרכבת כי עליה לשאת באחריות לנזקי התושבים וביקש כי הצדדים יגישו תחשיבי נזק, שבהסתמך עליהם הציע ביהמ"ש הצעת פשרה. בהמשך להצעת בית המשפט, הגיעו הצדדים להסכם פשרה במסגרתו זכו התושבים לפיצויים משמעותיים בגובה מאות אלפי שקלים לכל משפחה – ובחלק מהמקרים אף מעל 400,000 ש"ח.

מעבר לפיצויים הכספיים, רכבת ישראל נדרשה להקים קיר אקוסטי מסיבי לאורך המסילה. הקיר, שהוקם חודשים ספורים לאחר פסק הדין, הפחית באופן משמעותי את מפלסי הרעש והשיב לתושבים את איכות חייהם.

סיפור זה מדגים את החשיבות הרבה של מאבק משפטי עיקש בהתמודדות עם מפגעי רעש והוכיח כי גם מול גופים גדולים וחזקים כמו רכבת ישראל, ניתן להגיע לצדק ולהגן על זכויות הציבור לחיים בסביבה שקטה ובריאה.

מפגעים סביבתיים.jpg

ניהול תביעה ייצוגית או תביעה מרובת תובעים

במקרים רבים של מפגעים סביבתיים ניתן להגיש את התביעה כתביעה ייצוגית וגם כתביעה "רגילה" אליה יכולים להצטרף התושבים הרואים עצמם נפגעים מהמפגע הסביבתי.
איך להחליט באיזו גישה לבחור?
 

תביעה ייצוגית: יתרונות וחסרונות

כאשר מפגע רעש לדוגמא, משפיע על קבוצה רחבה של אנשים, ייתכן כי תביעה ייצוגית היא הפתרון הטוב ביותר. תביעה ייצוגית מאפשרת לתובעים להגיש תביעה בשם כלל הנפגעים, ובכך להקטין עלויות ולחזק את העמדה המשפטית שלהם.
יתרונות
חיסכון בעלויות משפטיות.
הגדלת סיכויי ההצלחה בשל מימון משותף.
הגברת הלחץ על הגורם המפר.
חסרונות
התארכות ההליך המשפטי.
התובעים כפופים להחלטות הקבוצה.
הפיצויים עשויים להיות קטנים יותר לתובע הבודד.
לסיכום, ההחלטה אם להגיש תביעה ייצוגית או תביעה "רגילה" תלויה בנסיבות הספציפיות של כל מקרה. בעוד שתביעה ייצוגית מתאימה למפגעים המשפיעים על קבוצה רחבה של נפגעים ומאפשרת חיסכון בעלויות לצד כוח משפטי מוגבר, היא עלולה להוביל להליך ממושך ולפיצויים נמוכים יותר ליחיד. מנגד, תביעה פרטנית מאפשרת שליטה רבה יותר על ניהול ההליך והתוצאות, אך כרוכה בהוצאות גבוהות יותר. לכן, חשוב לבחון את המאפיינים הייחודיים של המפגע הסביבתי, את מספר הנפגעים ואת המטרות המשפטיות, ולהתאים את האסטרטגיה המשפטית המתאימה ביותר – כי בסופו של דבר, כל מקרה לגופו.
 
נכתב ע"י עורך דין טל אהרון.
  • חוק גל
    חוק ההסדרים במגזר החקלאי משפחתי ("חוק גל") קבע הוראות מיוחדות לגבי חובות של מושבים ושל חברי מושבים שנוצרו עד 1992. חלק מן החובות נועדו להימחק והיתרה להיפרס על פני שנים רבות. הכל במסגרת הליכים מיוחדים שהוסדרו למטרה זו, בפני ערכאה השיפוטית מחוץ למערכת בתי המשפט שנקראה "המשקם". ביחס למושבים בקו העימות, בעיקר בגבול הצפון, נקבע בחוק הוראה נוספת, לפיה לא ניתן כלל לממש (כלומר למכור) נכסים יצרניים לכיסוי החוב. נכסים כאלה היו מוגנים לפי החוק מעיקול ומימוש. אבל החוק הבחין בין חובות של מושבים לחובות של חברי מושבים. בעוד שכל חובות המושבים היו מוגנים, ביחס לחברי מושבים נקבע שחובות מוגנים יהיו רק כאלה שנוצרו "עקב עיסוקם כחקלאים". רע"א 1602/97 ממן נ' בנק לאומי למשכנתאות משפחת נ.מ, לקחה בשנת 1984 הלוואה במשכנתא לצורך רכישת משק במושב בגבול הצפון; אחרי שנים אחדות הסתבכו כלכלית ולא עמדו בתשלומי ההלוואה. הבנק ביקש לכן לפנותו מביתם, ולמכור את המשק. אנחנו הגשנו עתירה לבית המשפט. טענו שאי אפשר להבחין בין בית המגורים לנחלה החקלאית ואי אפשר על פי חוק לפצל ביניהם. לכן, חוב שנוצר כתוצאה מרכישה של משק חקלאי הוא "חוב שנוצר כתוצאה מעיסוקו בחקלאות". לא רק שהחוב נכנס בגדרי החוק, אלא שיש לראות במשק החקלאי כולו (כולל בית המגורים) כנכס יצרני שאינו ניתן כלל למימוש. בית המשפט המחוזי בחיפה (כב' השופט ס. ג'ובראן, לימים שופט בית המשפט העליון) קיבל את עמדתנו ואסר על מימוש הבית והמשק. הבנק נאלץ להגיע עם נ.מ. להסדר תשלומים סביר. משפחת נ.מ. נשארה בביתה. כמוה משפחות רבות אחרות במושבי קו העימות שנקלעו למצב דומה (חלקן יוצגו על ידי), ויכולות היו להסתמך על הפסיקה הנ"ל.
  • סיפורי בן ממשיך
    סוגיית מעמדו של הבן הממשיך בנחלה, הן לפני פטירת ההורים והן לאחר מכן, הינה אחת הסוגיות הסבוכות והקשות ביותר בהתיישבות. היו שסברו, כי החלטות רמ"י מן השנים האחרונות, המאפשרות ומעודדות את פיצול הנחלה, ייתרו את העיסוק בסוגיית הבן הממשיך. המציאות מוכיחה אחרת, ובפועל דווקא שינויים ומהפכות מחייבים התמודדות עם זכויות שנרכשו בעבר והסתמכות עליהן. ה"בן ממשיך" הוא בן או בת של בעלי הנחלה, המתיישבים במשק, בונים בו את ביתם ומקבלים על עצמם את עול עיבוד המשק ופרנסת ההורים, כנגד התחייבותם הבלתי חוזרת של ההורים כי המשק יעבור לחזקת הבן הממשיך, לאחר פטירתם. זכויותיו של הבן הממשיך לקבלת המשק אחרי מות מעוגנות בחוזה החכירה המשולש (מינהל – סוכנות – אגודה) שנוהג במרבית מושבי העובדים. זכויות אלו אומצו בחלקן גם לחוזה החכירה הדו צדדי (מינהל – אגודה) שיורש בחלק מן המושבים את החוזה המשולש. תמ"ש 5840/05 א.י נ' י.י ואח' שאלה חשובה היא האם לבן הממשיך נתונות זכויות גם במכסות הייצור (חלב, ביצים, פטם) הצמודות למשק. שאלה כזו הגיעה אליי בשנת 2005, כאשר מ.י, בעלת זכויות, העבירה את הזכויות במכסת הביצים לאחד מבניה, על אף ש-25 שנים קודם לכן היא מינתה בן ממשיך שבנה את ביתו במשק ועבד בלול כל השנים. ייצגתי את הבן הממשיך בתביעה לביטול ההעברה, ובית המשפט קיבל את עמדתנו. נקבע כי הבן הממשיך הסתמך על המינוי ושינה את מצבו, בין היתר בכך שעבד בלול ופירנס בדרך זו את הוריו כל השנים. העברת המכסה לבן אחר לאחר כל זאת מהווה לכן הפרה של התחייבות ההורים והיא בטלה. ההעברה בוטלה, המכסה נשארה בידי האם ושנים לאחר מכן, כאשר האם נפטרה, עברה לבן הממשיך ביחד עם המשק בכללותו. חשוב לציין עם זאת, כי בשנת 2012 קבע ביהמ"ש העליון, בעניין אחר, שמכסת ייצור היא נכס נפרד מן המשק וניתנת להעברה או הורשה במנותק ממנו. אינני בטוח שפסיקה זו, אפילו היתה בתוקף בזמנו, היתה משנה את התוצאה בעניין א.י. גם אם המכסה ניתנת להעברה לאחר, בעניין הספציפי הזה נקבע שהבן הסתמך על ההתחייבות ועבד בלול עשרות שנים. לדעתי, בנסיבות אלה התחייבות ההורים, גם לגבי המכסה, היא בלתי חוזרת. תמ"ש 34019-05-15 ש.א נ' .א.א מה דינו של בן ממשיך, שזכויותיו לא נרשמו אצל הסוכנות היהודית ומינהל מקרקעי ישראל? ע"פ הפסיקה, התחייבות ההורים למינוי בן ממשיך הינה בגדר התחייבות למתן מתנה בלבד, וכל עוד לא הושלמה ברישום אצל המוסדות המיישבים היא ניתנת לביטול, אבל האם בכל מצב? ש.א מונה לבן ממשיך ע"י הוריו בהודעה למזכירות המושב, הוא בנה את ביתו במשק, עבד בו ופירנס מכך את משפחתו ואת הוריו, אולם רישום זכויותיו מעולם לא הושלם. הוא פנה אליי לאחר שההורים נקלעו לסכסוך גירושים מכוער. האב ביקש לפרק את השיתוף במשק ולמכור אותו, ולשם כך ביקש לפנות ממנו את הבן ואת משפחתו. הגשנו תביעה לבית המשפט למשפחה. תבענו הצהרה על זכויותיו של ש.א וכן להורות למוסדות לרשום את זכויותיו. ביהמ"ש קיבל את עמדתנו, שגם בלי הרישום יש לראות בהסכם בע"פ ש בין ההורים לבן כהסכם מחייב. נקבע שהאב אינו יכול לחזור מן המתנה, שהושלמה עם הענקת החזקה במשק לבן ועם הסתמכות הבן על כך. גם אם המתנה לא הושלמה, לא התקיימו התנאים המאפשרים לאב לחזור ממנה, והוא מנוע מלעשות כן. ניתן לכן צו כלפי המינהל והסוכנות לרשום את זכויות ש.א כבן ממשיך הוא נותר עם משפחתו במשק וזכויותיו אינן ניתנות לביטול, גם לא במקרה של גירושי ההורים ופירוק השיתוף במשק. הסיטואציה שעמדה מאחורי פרשה זו, כאשר אחד מן הילדים מתיישב בנחלה על סמך התחייבות ההורים, בונה את ביתו בה ועובד בה, אך זכויותיו כבן ממשיך אינן מושלמות ברישום, היא סיטואציה שכיחה מאוד. לכן, לפסה"ד הנ"ל, לפיו במקרים המתאימים יוכרו זכויות הבן הממשיך גם בלא רישום, יש חשיבות עצומה והשלכה פוטנציאלית על מקרים רבים אחרים. אחרי שאמרנו זאת, כמובן שאין זה מומלץ להגיע למצבים כאלה. על כל בן ממשיך לדעת. שעדיף ורצוי להסדיר את זכויותיו ברישום אצל המוסדות המיישבים לפני שהוא משנה את מצבו ובונה את ביתו במשק. אדם חכם הוא זה שנמנע ממצבים שאדם פיקח מצליח לצאת מהם. תמ"ש 8542-06-17; א.י נ' י.י זכויות הבן הממשיך של א. י דווקא נרשמו אצל הסוכנות היהודית. על סמך המינוי הוא בנה את ביתו במשק, הקים בו את משפחתו, עבד בו ופירנס את הוריו במשך 35 שנים, אבל כל זה לא הספיק. כשנפטרה האם התברר כי הותירה צוואה לפיה היא "מבטלת" את זכויותיו של א.י ומורישה את הזכויות במשק לאחיו, י., אשר מיהר להגיש תובענה שבה ביקש לבטל את מעמד של א. כבן ממשיך ולהכריז עליו (על י') כזוכה במשק. הוא טען שההורים המנוחים מעולם לא התכוונו למנות את א' לבן ממשיך. הם חתמו אמנם על התחייבות בלתי חוזרת כלפיו, אך עשו זאת רק כדי לאפשר לו לבנות בית במשק. לטענת י', ההורים מעולם לא התכוונו כי המשק יוקנה ל-א' אחרי מותם, ואת התחייבותם יש לראות כהתחייבות "למראית עין", שדינה להתבטל. כאשר א. פנה אליי הגשנו כמובן התנגדות לקיום הצוואה; במקביל הגשנו בקשה לדחות את תביעתו של י. על הסף, בין היתר מטעמי התיישנות ושיהוי. בית המשפט למשפחה קיבל את עמדתנו במלואה. נקבע כי י', הזוכה על פי הצוואה נכנס בנעלי אמו ואינו יכול לטעון ליותר זכויות ממנה. אם האם המנוחה טענה כי התחייבותה נעשתה למראית עין, היה עליה לטעון זאת בתוך תקופת ההתיישנות אחרי יצירת ההתחייבות. דין זה חל גם על יורשיה ובוודאי שלאחר 35 שנים, תקופת ההתיישנות חלפה מזמן והטענה התיישנה. כאמור, נקבע שיש לדחות את התביעה על הסף גם בשל שיהוי. ההורים המנוחים לא הגישו תביעה ולא העלו את הטענה בחייהם, ואחרי מותם, אי אפשר לחקור אותם או לעמת אותם עם הטענה כאילו התחייבותם נעשתה למראית עין. בינתיים חלפו 35 שנים שבמהלכן א' הסתמך על ההתחייבות, בנה את ביתו במשק, עבד בו ופירנס את הוריו. בית המשפט קבע שבהעלאת הטענה והגשת התביעה לאחר מות ההורים יש חוסר תום לב המצדיקים גם את דחיית התביעה על הסף. י. עירער לבית המשפט המחוזי, שם נחלקו דעות השופטים בשאלה האם הזכויות במשק הן זכויות חוזיות (שתקופת ההתיישנות לגביהן היא 7 שנים) או זכויות במקרקעין (שתקופת ההתיישנות לגביהן היא 15-25 שנים), אבל כל השופטים הסכימו שהמועד היווצרות עילת התביעה היה במועד המינוי לבן ממשיך ועל כן בין כך ובין כך, התביעה התיישנה ומוצדק היה לדחותה. בקשת רשות ערעור שהגיש י. לבית המשפט העליון נדחתה, ובכך פסק הדין לסופי. הסעיפים הנגדיים בצוואה לטובת י. בוטלו והלקוח שלי, א.י, הבן הממשיך, זכה במשק ובמכסת הביצים הצמודה אליו. גם זהו פסק דין שחשיבותו רבה. במידה מסוימת הוא עומד בניגוד לאינטואציה ולתורה שבע"פ המוכרת במושבים, לפיה זכויותיו של הבן הממשיך מתגבשות רק עם מות ההורים. אלא שגם אם זה נכון, המועד לטעון כנגד זכויות בן ממשיך מתחיל "להיספר" מתאריך יצירת ההתחייבות ולא ממועד הפטירה. מי שחושב שהוא יכול להמתין עד אחרי הפטירה כדי לטעון כנגד המינוי – טועה.
  • פרשת חנתון
    ב-2006 פחת מספר החברים בקיבוץ חנתון שבגליל התחתון ל-15, ורשם האגודות השיתופיות מינה את עו"ד שגיא מירום למפרק מפעיל של היישוב, עם סמכויות לשקמו. בהגיעו מצא המפרק כי לצד חברי הקיבוץ, מתגוררים במקום בתנאי קומונה כ-30 חברי תנועת דרור של הנוער העובד, אשר הגיעו למקום ברשות, אך סירבו להתפנות גם לאחר שהקיבוץ סירב לקבל אותם לחברות. הסירוב לקבל את פעילי דרור לחברות, התבסס בעיקר על כך, שהם ביקשו לשנות את אופיו של הקיבוץ מן היסוד. מקהילה קונסרבטיבית השואפת להתחדש, לקהילה סוציאליסטית חילונית שתתנהל על פי עקרונות הקיבוץ השיתופי, כבזמנים עברו. לאחר שלא הצליח להגיע להסדר עמם, ביקש המפרק לפנותם ואף פנה בבקשה למתן הוראות בקשר לכך, אל רשם האגודות השיתופיות. חברי דרור ישראל עתרו בתגובה לבית משפט השלום על מנת שיכיר בזכויותיהם הנטענות, ויעצור את פינויים, ובשלב זה גויסתי אני לייצג את הקיבוץ והמפרק. ביקשנו לדחות את התביעה על הסף, הן על רקע העובדה שהסמכות הייחודית לדון בה נתונה לרשם האגודות השיתופיות, המשמש כבית המשפט של פירוק בנסיבות העניין, הן משום שפעילי דרור לא ידעו להצביע על כל מקור זכות להחזקתם בדירות שבקיבוץ. בית משפט השלום קיבל את טענתנו רק בחלקה, כמוהו גם ביהמ"ש המחוזי שדחה ערעור על ההחלטה. העניין התגלגל לבית המשפט העליון, שדן בבקשת רשות ערעור על החלטת המחוזי, במאוחד עם עתירה לבג"צ שהגישו פעילי דרור כנגד החלטת רשם האגודות לפנותם. בפסק דין בהיר וסדור מיום 11.10.2012, קיבל בית המשפט העליון את כל טענותינו; נקבע כי סמכויות רשם האגודות השיתופיות בגדרי הפיקוח על מפרקים שהוא ממנה הינה מקבילה לסמכותו של בית המשפט המחוזי בפירוק חברות. בין היתר, מוסמך רשם אגודות השיתופיות לדון ולהכריע בבקשות למתן הוראות המוגשות על ידי צדדים שלישיים ובעניינם של צדדים שלישיים, לרבות מתן הוראות לסילוק יד ממקרקעי הקיבוץ. במקביל דחה ביהמ"ש את טענת פעילי דרור לזכויות בקיבוץ. טענתם, כאילו עומדות להם זכויות מכוח "חוק המועמדים להתיישבות חקלאית", נדחתה, ואף נקבע כי הפעילים הורידו "מן הבוידם" הוראת חוק שהיתה בבחינת "אות מתה" במשך עשרות שנים. נקבע שפרשנותם של הפעילים להוראת החוק הזו מובילה לאבסורד, לפיו בגלל שלא התקבלו לחברות, הם יקבלו זכויות לנחלה בו, כאשר לחברי הקיבוץ עצמם אין זכויות לנחלה. בסופו של דבר, נפסק כי על הפעילים לפנות את הקיבוץ בתוך 60 ימים. חנתון הוא היום קיבוץ מתחדש ותוסס עם שכונת הרחבה שקלטה עשרות משפחות וקהילה ששמרה על הגרעין הקונסרבטיבי של המייסדים. כל זה לא היה מתאפשר אלמלא פעולתו של המפרק ואלמלא פסה"ד בבג"צ 1641/10. במקביל לכל אלה ניהלתי תביעה בשם הקיבוץ כנגד פעילי תנועת דרור, לתשלום דמי שימוש עבור 11 הדירות שהחזיקו בקיבוץ (ת.א 5691-08-08 בבימ"ש השלום בנצרת) גם בתביעה זו התקבלו כל טענותינו וחברי הקבוצה חויבו לשלם לקיבוץ, ביחד ולחוד, סכום הקרוב ל-1 מיליון ₪.
bottom of page