מפגע רעש – איך תדעו אם אתם סובלים מהפרעה סביבתית ומה אפשר לעשות?
- Matan Natan Elimelech
- 6 בפבר׳
- זמן קריאה 9 דקות
עודכן: 18 במרץ
מהו מפגע רעש?
מפגע רעש הוא מקרה ספציפי מפגע סביבתי. מפגע סביבתי הוא כל גורם המזהם או פוגע בסביבה ובאיכות החיים של הציבור. דוגמאות למפגעים סביבתיים כוללות זיהום אוויר, רעש וריח חזקים או בלתי סבירים, זיהום מים, השלכת פסולת ברשות הרבים, זיהום על ידי חומרים מסוכנים וזיהום על ידי קרינה. בישראל, החוק למניעת מפגעים, תשכ"א-1961, אוסר על גרימת רעש או ריח חזק או בלתי סביר מכל מקור שהוא, וכן על זיהום אוויר מכל מקור.
בנוסף, החוק למניעת מפגעים סביבתיים (תביעות אזרחיות), תשנ"ב-1992, מאפשר לכל אדם שנפגע או עלול להיפגע ממפגע רעש לפנות לבית המשפט בבקשה לצו מניעה או צו עשה נגד הגורם למפגע.
הגשת תלונה על מפגע רעש לרשויות מתבצעת בדרך כלל באמצעות פנייה ליחידה הסביבתית ברשות המקומית או לאיגוד הערים המטפל בנושאי איכות הסביבה.מפגעי רעש הוא חלק בלתי נפרד מחיינו המודרניים, קיומו של מפגע הרעש משפיע לא רק על איכות החיים אלא גם על הבריאות והזכויות של הציבור. בין הסוגים השונים של מפגעים סביבתיים, מפגע רעש הוא אחד הנפוצים ביותר והמורכבים לטיפול. כאשר מתמודדים עם מפגע רעש, חשוב לפנות לעו"ד עורך דין מפגעים סביבתיים שמתמחה בתחום מפגע רעש, ולעיתים גם לעו"ד עורך דין תביעה ייצוגית, כאשר מדובר בפגיעה רחבה המשפיעה על מספר גדול של נפגעים.
במאמר זה נעמיק במושגי המפתח, נדון בהיבטים משפטיים וניהוליים, ונביא מידע מקיף שיסייע לקוראים להבין את הזכויות והאפשרויות שלהם במקרים של מפגע רעש.

היחידה הסביבתית העירונית – הכתובת הראשונה שלך ראשונה לטיפול והסרה של מפגע רעש
היחידה הסביבתית העירונית, כמו לדוגמא היחידה הסביבתית של חיפה או בשמה המדוייק "היחידה לתכנון, סביבה וקיימות", מהווה את הכתובת הראשונית שאליה יכולים לפנות תושבים הסובלים ממפגעים סביבתיים, כגון רעש, זיהום אוויר, ריח חריף, פסולת בלתי חוקית ועוד. תפקידה של היחידה הוא לטפל בתלונות הציבור, לבצע פיקוח ואכיפה על פי החוק, ולהבטיח סביבת חיים בריאה לתושבי העיר.
מה ניתן לעשות במקרה של מפגע רעש?
הגשת תלונה
התושב יכול להגיש פנייה מסודרת ליחידה הסביבתית באמצעות אתר העירייה, מוקד 106 או טופס מקוון. יש לתאר במדויק את מפגע הרעש ולספק הוכחות במידת האפשר כגון תמונות, סרטונים, והקלטות, וגם מדידות רעש "ביתיות" שאינן יכולות להוות ראיה בבית משפט אך בהחלט יהוו קטליזטור לבירור התלונה ויעידו כל מידת רצינותו של המתלונן.
מוסדות נוספים אליהם ניתן להפנות את התלונה הם המשרד להגנת הסביבה ומשטרת ישראל.
בדיקת מפגע הרעש
היחידה הסביבתית תערוך בדיקה מקומית בהתאם לתלונה. במקרה של מפגע רעש, למשל, יבוצעו מדידות רעש באמצעות ציוד מתאים כדי לקבוע אם הרעש חורג מהתקנים שנקבעו בתקנות למניעת מפגעים (מניעת רעש), תשנ"ג-1992.
אכיפה
אם המפגע מאומת ונמצא בניגוד לחוק, היחידה הסביבתית ו/או המשרד להגנת הסביבה, ו/או משטרת ישראל יפעלו מול האחראי – באמצעות מתן קנסות, התראות או צווים להפסקת מפגע הרעש .
אם לא התקבל פתרון, כנראה שהגיע הזמן לפנות לעו"ד עורך דין מפגע רעש.
במקרה שבו התושב לא מקבל מענה מספק מהיחידה הסביבתית או אם המפגע נמשך לאורך זמן ללא פתרון, מומלץ לפנות לעו"ד המתמחה במפגע רעש. עורך הדין יוכל לבחון את המקרה לעומק, להגיש תביעה משפטית ולהשיג פתרון חוקי באמצעות צווי מניעה ו/או פיצויים.
היחידה הסביבתית אכן משמשת כשלב ראשון חשוב לטיפול במפגעי רעש, אך במקרה הצורך, פנייה להליך משפטי יכולה להבטיח אכיפה מלאה והגנה על זכויות התושב.
רעש כמפגע סביבתי: הגדרות והשלכות
רעש ומעמדו כמפגע סביבתירעש מוגדר כהפרעה שמקורה בצלילים חזקים או בלתי רצויים המשפיעים על השקט הסביבתי. במדינות רבות, כולל ישראל, קיימת חקיקה המסדירה את רמות הרעש המותרות, במיוחד באזורים עירוניים. ההפרות הנפוצות כוללות:
מוסדות ובתי עסק: שימוש בציוד רועש בשעות לא מקובלות.
שימוש חורג: פעילות בניגוד להיתרים שניתנו לפי חוקי התכנון והבנייה.
מפגעים קבועים: מתקנים תעשייתיים או מסחריים המייצרים רעש מתמשך.

מפגע רעש – דוגמה לטיפול מוצלח במטרד סביבתי והשפעתו על חיי התושבים בשכונת בת גלים בחיפה
מפגעי רעש הם בין המטרדים הסביבתיים הנפוצים והמשמעותיים ביותר, הפוגעים ישירות באיכות החיים של התושבים ולעיתים אף בבריאותם הפיזית והנפשית. דוגמה בולטת למפגע מסוג זה אירעה בשכונת בת גלים בחיפה, בעקבות פרויקט "הכפלת המסילה" של רכבת ישראל, שהושלם בשנת 1997. במסגרת הפרויקט, נוספה מסילת רכבת חדשה במרחק של כ-15 מטרים בלבד מבתיהם של תושבי השכונה.
בשנים שלאחר הכפלת המסילה, תדירות הרכבות הלכה וגברה באופן משמעותי – ואף שולשה. בשנת 2002 נוסף קו רכבת חדש לנמל התעופה בן גוריון, אשר פעל גם בשעות הלילה הקטנות. שינוי זה הביא לתנועה בלתי פוסקת של רכבות משא כבדות ומרעישות במיוחד, דווקא בשעות שבהן הדיירים ניסו לנוח ולישון. מעבר לכך, קירבתה של השכונה לתחנת הרכבת בת גלים (כ-200 מטרים מהבתים) יצרה מטרד נוסף: רכבות שנכנסו לתחנה או יצאו ממנה נהגו לצפור ולחרוק בלמים, והרעשים נשמעו למרחקים.
חייהם של תושבי השכונה הפכו לבלתי נסבלים. רעש הרכבות מנע מהם לנהל שגרת חיים תקינה – הם לא הצליחו לנהל שיחות, לצפות בטלוויזיה, או אפילו לשהות בביתם בשקט. רבים מהם ביקשו למכור את דירותיהם ולעבור למקום אחר, אך הבינו שאיש לא ירצה לרכוש נכס באזור הסובל מרעש כה קיצוני.
למרות הפגיעה הקשה, עורכי דין רבים אליהם פנו התושבים השיבו כי "אין מה לעשות", בטענה שהכפלת המסילה בוצעה כחוק ובהתאם לתוכנית מאושרת. בנוסף, נאמר לתושבים כי היה עליהם להגיש תביעה לפיצויים על ירידת ערך נכסיהם בהתאם לסעיף 197 לחוק התכנון והבנייה – אך הם החמיצו את המועד החוקי להגשת התביעה.
בשלב זה, עו"ד ניר ברזל החליט לקחת את המקרה לידיו וראה בו פוטנציאל משפטי מבוסס. הוא בחן את מסמכי התוכנית ואת תסקיר ההשפעה על הסביבה – מסמך מחייב שנועד להעריך את ההשלכות הסביבתיות של הפרויקט. בין הנתונים הרבים בתסקיר, מצא עו"ד ברזל סעיף קריטי שקבע כי הגדלת תדירות הרכבות תתאפשר רק לאחר השלמת מתרסי רעש ונקיטת צעדים להפחתת המפגעים. למרות זאת, תדירות הרכבות הוגדלה באופן דרמטי כבר ב-2005, בעוד מתרסי הרעש מעולם לא הוקמו.
בעקבות ממצא זה, הוגשה בשנת 2006 תביעה משפטית בשם עשרות תושבים משכונת בת גלים. התביעה התמקדה בהפרת התחייבויות הרכבת ובפגיעה הקשה שספגו התושבים עקב רעש חריג ומתמשך. רכבת ישראל, מצידה, גייסה את מיטב עורכי הדין וטענה כי הדיירים היו צריכים לצפות את המפגע בשל קרבת בתיהם למסילה קיימת. בנוסף, נטען כי האינטרס הציבורי בהפעלת הרכבת גובר על טענות הדיירים וכי התסקיר אינו מחייב את החברה.
במהלך המשפט התגלו נתונים שהוכיחו את עוצמת הפגיעה. בדיקות רעש פנימיות שנערכו על ידי הרכבת, ואשר נחשפו במהלך החקירות, הצביעו על עלייה של מאות אחוזים במפלסי הרעש. חוות הדעת שהציגה הרכבת התגלו כמטעות, ואחריותה למפגעים הייתה ברורה. בנוסף, בית המשפט מתח ביקורת על התנהלות הרכבת ועל הפרת התחייבויותיה להפחתת הרעש.
לאחר הליך שנמשך כשלוש וחצי שנים, בית המשפט המחוזי בחיפה קבע כי הרכבת אחראית לפגיעה בתושבים. בעקבות החלטת בית המשפט, הגיעו הצדדים להסכם פשרה במסגרתו זכו התושבים לפיצויים משמעותיים בגובה מאות אלפי שקלים לכל משפחה – ובחלק מהמקרים אף מעל 400,000 ש"ח.
מעבר לפיצויים הכספיים, רכבת ישראל נדרשה להקים קיר אקוסטי מסיבי לאורך המסילה. הקיר, שהוקם חודשים ספורים לאחר פסק הדין, הפחית באופן משמעותי את מפלסי הרעש והשיב לתושבים את איכות חייהם.
סיפור זה מדגים את החשיבות הרבה של מאבק משפטי עיקש בהתמודדות עם מפגעי רעש והוכיח כי גם מול גופים גדולים וחזקים כמו רכבת ישראל, ניתן להגיע לצדק ולהגן על זכויות הציבור לחיים בסביבה שקטה ובריאה.

ניהול תביעה ייצוגית או תביעה מרובת תובעים
במקרים רבים של מפגעים סביבתיים ניתן להגיש את התביעה כתביעה ייצוגית וגם כתביעה "רגילה" אליה יכולים להצטרף התושבים הרואים עצמם נפגעים מהמפגע הסביבתי.איך להחליט באיזו גישה לבחור?
תביעה ייצוגית: יתרונות וחסרונות
כאשר מפגע רעש לדוגמא, משפיע על קבוצה רחבה של אנשים, ייתכן כי תביעה ייצוגית היא הפתרון הטוב ביותר. תביעה ייצוגית מאפשרת לתובעים להגיש תביעה בשם כלל הנפגעים, ובכך להקטין עלויות ולחזק את העמדה המשפטית שלהם.
יתרונות:
חיסכון בעלויות משפטיות.
הגדלת סיכויי ההצלחה בשל מימון משותף.
הגברת הלחץ על הגורם המפר.
חסרונות:
התארכות ההליך המשפטי.
התובעים כפופים להחלטות הקבוצה.
הפיצויים עשויים להיות קטנים יותר לתובע הבודד.
לסיכום, ההחלטה אם להגיש תביעה ייצוגית או תביעה "רגילה" תלויה בנסיבות הספציפיות של כל מקרה. בעוד שתביעה ייצוגית מתאימה למפגעים המשפיעים על קבוצה רחבה של נפגעים ומאפשרת חיסכון בעלויות לצד כוח משפטי מוגבר, היא עלולה להוביל להליך ממושך ולפיצויים נמוכים יותר ליחיד. מנגד, תביעה פרטנית מאפשרת שליטה רבה יותר על ניהול ההליך והתוצאות אך כרוכה בהוצאות גבוהות יותר. לכן, חשוב לבחון את המאפיינים הייחודיים של המפגע הסביבתי, את מספר הנפגעים ואת המטרות המשפטיות, ולהתאים את האסטרטגיה המשפטית המתאימה ביותר – כי בסופו של דבר, כל מקרה לגופו.

שאלות ותשובות נפוצות
איך אדע אם מדובר ב"רעש בלתי סביר" (דהיינו בהפרה של החוק) או פשוט ברעש?
כדי לדעת אם מדובר ב"רעש בלתי סביר" או פשוט ברעש, שגם אם אינו נעים ואפילו גורם לי לסבל, אינו נופל תחת הקטגוריה של "רעש בלתי סביר", יש להיעזר בחוק ובתקנות הקיימות בישראל, אשר מגדירות מתי רעש חורג מהסביר ונחשב למפגע.
הגדרות ה"רעש בלתי סביר" בחוק
החוק קובע איסור כללי על גרימת רעש חזק או בלתי סביר מכל מקור שהוא, בין אם מדובר ברעש זמני או מתמשך.
תקנות למניעת מפגעים (רעש בלתי סביר), תש"ן-1990
תקנות אלו מגדירות בצורה מפורטת את הקריטריונים לרעש בלתי חוקי:
שעות פעילות: רעש שמקורו בפעילות מסוימת (כגון עבודות בנייה, שימוש בכלי נגינה או הפעלת מערכות קול) אסור בשעות הלילה, בדרך כלל בין השעות 23:00 בלילה ועד 07:00 בבוקר.
עוצמת הרעש: התקנות מפרטות ספי רעש מותרים, לפי מדידות דציבלים (dB), בהתאם לשעות היום, לסוג האזור (מגורים, תעשייה, מסחר) ולסוג הרעש (רעש מתמשך, רעש התקפי וכו').
מיקום הרעש: רעש בלתי סביר נבחן גם על פי המרחק בין מקור הרעש למקום המגורים שנפגע ממנו.
חוק עזר עירוני
לכל רשות מקומית יש חוקי עזר עירוניים, אשר עשויים לקבוע הוראות נוספות למניעת רעש, כולל שעות הפעילות המותרות לאירועים ציבוריים, עבודות בנייה ומפגעי רעש אחרים.
כיצד תבדוק אם הרעש בלתי סביר?
זמן הרעש: בדוק אם הרעש מתרחש בשעות המנוחה (23:00 עד 07:00), שבהן רעש נחשב אסור.
עוצמת הרעש: ניתן לבצע מדידת רעש באמצעות מומחה עם מד-רעש, כדי לוודא אם הרעש חורג מהתקנים המותרים (למשל, מעל 55 דציבלים באזורי מגורים בלילה).
מקור הרעש: חשוב לזהות את מקור הרעש – אם מדובר במפגע תחבורתי, אתר בנייה, עסק מסחרי או שכן פרטי.
חוקי עזר עירוניים: פנה לרשות המקומית לבדוק אם הרעש מפר חוקי עזר מקומיים.
מה אפשר לעשות?
פנייה לרשות המקומית או ליחידה הסביבתית – דיווח על הרעש ודרישה לבדיקה בהתאם לתקנות.
הגשת תלונה למשטרה – במקרים של רעש חריג בשעות הלילה או רעש בלתי סביר אחר.
תביעה משפטית – אם מפגע הרעש נמשך, ניתן לפנות לבית המשפט ולתבוע את הפסקת הרעש ופיצוי כספי, בהתאם לחוק למניעת מפגעים.
סיכום:
רעש ייחשב כ"רעש בלתי סביר" אם הוא חורג מהוראות חוק למניעת מפגעים והתקנות הנלוות, בהתחשב בשעות הפעילות, עוצמת הרעש ומיקומו. מומלץ להיעזר במדידות רעש מקצועיות ולפנות לרשויות הרלוונטיות כדי לבחון אם אכן מדובר במפגע סביבתי.
האם ניתן למדוד מפגע רעש גם ללא מומחה באמצעות ציוד נגיש וזול? כן, ניתן למדוד רעש גם ללא מומחה באמצעות ציוד נגיש וזול, אך חשוב להבין את מגבלות המדידה, המדידה תוכל לתת לנו אינדיקציה אבל לא תוכל להוות ראיה משפטית.
אמצעים זמינים למדידת רעש:
אפליקציות למדידת רעש בסמארטפון
קיימות אפליקציות חינמיות או זולות המאפשרות להפוך את הטלפון החכם למד דציבלים. דוגמאות לאפליקציות פופולריות:
Sound Meter אנדרואיד
Decibel X iOS ואנדרואיד
NIOSH Sound Level Meter iOS
מגבלות: מדידת רעש באמצעות טלפון אינה מדויקת כמו ציוד מקצועי. איכות המיקרופון במכשיר משפיעה על התוצאה, ולכן המדידה משמשת בעיקר להערכה ראשונית.
מדי רעש ביתיים (Sound Level Meter)
ניתן לרכוש מד רעש ביתי זול בחנויות ציוד אלקטרוני או אונליין, בעלות של מאות שקלים בודדים. מדידה כזו אמנם לא תמיד תהיה תקנית, אך היא מספקת הערכה טובה של עוצמת הרעש (בדציבלים).
בניגוד לאפליקציה, במקרה זה מדובר בציוד מקצועי יעודי שאמינותו, על פי רוב, גבוהה יותר מזו של אפליקציה המותקנת בטלפון חכם.
האם המדידה תקפה מבחינה משפטית?
מדידות באמצעות ציוד ביתי או אפליקציות אינן נחשבות ראיה משפטית תקפה בבית משפט. על מנת להוכיח רעש בלתי חוקי באופן מדויק ומבוסס על התקנות, יש לבצע מדידה מקצועית באמצעות מודד רעש מוסמך ומאושר על פי התקן הישראלי .
לסיכום
ניתן למדוד רעש בצורה ראשונית וזולה באמצעות אפליקציות או מכשירים ביתיים, אך במקרה של ניהול תביעה בבית משפט באמצעות עו"ד עורך דין משפטית או צורך בהוכחות חד-משמעיות, יש להיעזר במומחה מוסמך ובציוד מדידה תקני.
אם המפגע כבר היה קיים כשקניתי את הבית, האם ויתרתי על הזכות לטעון למפגע? לא. זכותך החוקית להתלונן על מפגעים סביבתיים אינה מתבטלת בשל מצב קיים בעת רכישת הנכס, ראה לעיל את דוגמת תושבי שכונת בת גלים בחיפה שרכשו את בתיהם בסמוך למסילת הרכבת שעמדה במקומה עוד מימי השלטון התורכי בארץ ישראל.
כיצד מודדים רעש? רעש נמדד באמצעות מד רעש שמודד את עוצמת הקול ביחידות דציבלים (dB). המדידה מתבצעת בסקלת A [dB(A)], המתאימה לרגישות השמיעה האנושית. מדידות תקינות מתייחסות למשך הזמן, למקור הרעש ולסוגו.
מהו "רעש שווה ערך"? "רעש שווה ערך" (Leq) הוא מדד המייצג את מפלס הרעש הממוצע לאורך זמן מסוים, תוך שקלול כל השינויים בעוצמת הרעש במהלך התקופה. מדד זה משמש בעיקר להערכת מפגעי רעש מתמשכים והשפעתם על איכות החיים. הסבר מפורט על מדידת רעש בתקנות למניעת מפגעים (רעש בלתי סביר), תש"ן-1990 סעיף 5 "אופן מדידת רעש".
האם קיימים פרמטרים שונים לרעשי תחבורה ולרעשים הנובעים מבניה? כן. רעשי תחבורה, כמו רעשי רכבות או כבישים, נחשבים לרעש מתמשך ונמדדים לפי מדדי "רעש שווה ערך". סעיף 9 (א) ל תקנות למניעת מפגעים (רעש בלתי סביר), תש"ן-1990, קובע כי הגדרת "רעש בלתי סביר" לא תחול על מטוס, רכבת, כלי רכב, ציוד בניה.יחד עם זאת, בתסקירי השפעה על הסביבה נקבעים מדדי רעש שונים בהתאם לשימושי הקרקע (מגורים, מסחר, תעשייה וכו'). בנוסף, קיימות תקנות ספציפיות המסדירות "רעש בניה", תקנות למניעת מפגעים (רעש בלתי סביר מציוד בניה), תשל"ט-1979, התקנות מגדירות נוסחה ייחודית למדידת רעש באתרים מרובי מקורות רעש, הנוסחה מביאה לידי ביטוי ממוצע של רעשים ממקורות שונים. האם קיימות הוראות מיוחדות לגבי אולם שמחות? כן. לפי תקנות רישוי עסקים (התקן מד-רעש באולם שמחות ובגן אירועים), תשס"ו-2006, יש להתקין מד רעש באולמות אירועים וגני שמחות. התקנות מגבילות את הרעש ל-85 דציבלים באזורי הישיבה, ובמקרה של חריגה מתמשכת – המערכת תנתק את אספקת החשמל למערכת ההגברה.
סיכום
ניהול מפגעים סביבתיים, ובמיוחד מפגעי רעש, הוא תחום מורכב הדורש הבנה מעמיקה של החוק, יכולת איסוף ראיות וייצוג משפטי הולם. במקרים אלו, עו"ד עורך דין מפגעים סביבתיים ועו"ד עורך דין תביעה ייצוגית יכולים לשמש כלי מרכזי להבטחת צדק ושמירה על איכות החיים.
Comments